Basis is wederzijds vertrouwen
25 jaar werken SABIC en Stolk Transmission Services al samen om te zorgen dat de chemische fabrieken en compounding fabrieken in Bergen op Zoom ongestoord door kunnen werken. Korte communicatielijnen, een flexibele instelling en een snelle reactie in geval van storing liggen aan de basis hiervan. In dit artikel een gesprek hierover met René Bult en Marco de Bode van SABIC en Jan-Leen Westplate van Stolk Transmission Services.
Henriëtte van Norel
SABIC is één van de meest toonaangevende fabrikanten ter wereld van meststoffen, kunststoffen, chemicaliën en metalen, opgericht medio 70-er jaren. Inmiddels is deze internationaal opererende organisatie actief in meer dan 50 landen met ruim 33.000 medewerkers.
Productie
Bij SABIC in Bergen op Zoom werken circa 1.300 mensen op een terrein van 200 hectare. De 10 fabrieken draaien 24/7. De chemische fabrieken leveren de grondstoffen voor de extrusiefabrieken, waar onder andere polycarbonaat halffabricaten worden gemaakt, zoals gekleurde kunststofkorrels en poeders. Halffabricaten die onder meer worden toegepast in onderdelen voor de automotive en medische sector. Jaarlijks produceren de 10 fabrieken tezamen maar liefst 240.000 ton eindproduct in de vorm van kunststofkorrels en 16.000 ton in de vorm van film en platen.
Op maat gemaakt
René Bult, inkoper voor de regionale inkooporganisatie van SABIC, legt zich toe op de contracten met hoofdcontractors voor de inkoop van elektromechanica, elektrotechniek, instrumentatie, leidingwerk en civiele techniek voor het fabrieksterrein in Bergen op Zoom. “Interessant te melden is dat we in Bergen op Zoom de mogelijkheid hebben om klantspecifieke kunststoffen te vervaardigen. Dit kan afhankelijk van de uiteindelijke applicatie variëren van bijvoorbeeld hittebestendige kunststoffen tot UV-bestendige of transparante kunststoffen. Ook nu er steeds meer vraag komt naar elektrische auto’s zien we een forse toename in de vraag naar klantspecifieke kunststoffen.
Nieuwe markt tijdens pandemie
Ten tijde van COVID-19 heeft SABIC hard gewerkt om de markt te voorzien van de enorme vraag naar transparante scheidingsplaten, die nu overal in winkels en dergelijke te zien zijn om winkelpersoneel te beschermen tegen het coronavirus.
Zelfvoorzienend
Afhankelijk van het type afdeling wordt in de productie-units 24/7 in 2, 3 of 5 ploegen gewerkt. Omdat al deze lijnen op enigerlei wijze onderling met elkaar verbonden zijn, is goed onderhoud van cruciaal belang. Marco de Bode, supervisor maintenance (verantwoordelijk voor de groep Elektrotechniek en Instrumentatie) is voor een deel van de installaties in de compounding-fabrieken eindverantwoordelijk. “We kennen bij SABIC verschillende soorten onderhoud. In de chemische fabrieken wordt eenmaal in de 4 jaar een turnaround uitgevoerd en is ervoor gekozen om de meest kritische installaties dubbel uit te voeren voor eventuele noodsituaties. In de jaren tussen de turnarounds wordt volop geproduceerd. Anders is dit bij de productielijnen in de compounding-fabrieken. Deze productielijnen worden regelmatig gestart en gestopt en batches worden gewisseld en dat zijn allemaal momenten dat een lijn in storing kan vallen. Bij deze lijnen wordt dus ingezet op zowel correctief, preventief als predictief onderhoud. Lijnen die uitermate kritisch zijn, worden voortdurend gemonitored en met behulp van een speciaal berekeningsprogramma wordt de kritikaliteit van deze installaties berekend. Op basis van deze data wordt daarna een onderhoudsschema op maat gemaakt.
Correctief onderhoud
Met name op het gebied van correctief onderhoud speelt Stolk Transmission Services al jaren een rol bij SABIC. Jan-Leen Westplate, bedrijfsleider bij Stolk Transmission Services: “Twee keer per jaar voert de onderhoudsafdeling van SABIC zelf een onderhoudsstop van een paar dagen uit aan de verschillende productielijnen in de compounding-fabrieken. In de tussenliggende periodes wordt er bij eventuele storingen aan bijvoorbeeld elektromotoren en reductoren een beroep gedaan op onze organisatie. Doordat we al jaren elke storing die we bij SABIC onderhanden nemen vastleggen in ons systeem en storingen die regelmatig voorkomen monitoren, zijn we er ondertussen ‘meester’ in geworden om tot actie over te gaan om ervoor te zorgen dat eventueel verwachte problemen uitblijven en de lijnen ongestoord door kunnen werken.”
Gecertificeerd personeel
Bult vertelt: “Met leveranciers als Stolk Transmission Services worden afspraken gemaakt om, indien nodig, 24/7 paraat te staan. Flexibiliteit, servicegerichtheid en veiligheid is voor ons waardevol.” Marco de Bode vult aan: “Stolk Transmission Services is in dergelijke gevallen voor SABIC een vertrouwd adres, omdat we weten dat ze gekwalificeerde en zeer vakkundige monteurs in dienst hebben. Behalve het verplichte VCA-certificaat, hebben inmiddels ook meerdere monteurs bij Stolk een IECex 005-persoonscertificaat, waardoor ze ook werkzaamheden kunnen uitvoeren aan onze ATEX-motoren.” Bult vult aan: “Het voordeel van het hebben van dergelijke certificeringen is dat deze monteurs voortdurend op de hoogte zijn van de veranderende eisen op het gebied van ATEX, gas- en stofzoneringen. Iets wat de veiligheid beslist ten goede komt”. Westplate vult aan: “Interessant te melden is dat onze mensen de bevoegdheid hebben om defecte ATEX-motoren te repareren, zodat ze weer voldoen aan de oorspronkelijke specificaties, als dat economisch haalbaar is natuurlijk. Blijkt in de praktijk dat een motor, pomp of generator echt te oud is, omdat de regelgeving inmiddels sterk is veranderd of omdat er geen reservedelen meer beschikbaar zijn op de markt, dan wordt geadviseerd om over te gaan tot de aanschaf van een nieuw exemplaar.”
Voorraad reservedelen
Westplate: “Als Stolk Transmission Services, dochteronderneming van de Elsto Group, hebben we dan het voordeel dat we kunnen putten uit een omvangrijke voorraad elektromechanische en elektrische componenten bij onze moedermaatschappij in Voorhout. Op die manier kunnen we te allen tijde een goed alternatief bieden en binnen afzienbare tijd leveren, zodat de stilstandtijd tot een minimum wordt beperkt. Een illustratief voorbeeld in dit verband waren de carriermotoren voor het monorailsysteem in de FCP (lees: Flexibele Compounding Plant). Om te voorkomen dat SABIC voor het monorailsysteem geen reservedelen meer kon bestellen zijn onze mensen, in nauwe samenwerking met SABIC, op zoek gegaan naar een alternatief toen bleek dat de oorspronkelijke fabrikant de toegepaste carriermotoren niet meer maakte en dat ze ook niet meer beschikten over de juiste gegevens om een identieke motor te kunnen vervaardigen. Omdat deze carriermotoren qua mechanische en elektrische uitvoering zeer specifiek zijn, heeft Stolk Transmission Services toen in nauw overleg met de betreffende fabrikant een nieuwe motor vervaardigd. Een motor die we vervolgens, samen met SABIC, op het proefveld bij Stolk Transmission Services eerst uitvoerig hebben getest om na te gaan of de motor functioneel voldeed. Toen dat het geval bleek te zijn, is de betreffende motor ingebouwd in de monorail en op die wijze kon de toekomstbestendigheid van het transportsysteem weer gegarandeerd worden. Inmiddels zijn meerdere motoren van deze monorail vervangen door zo’n nieuwe motor en werkt het transportsysteem weer naar volle tevredenheid.