Overname Verhoef EMC door de Stokvis Group
Per 1 juni 2021 heeft de Stokvis Group in Voorhout elektrotechnisch specialist Verhoef EMC uit Sliedrecht van Pon Holdings overgenomen. Met de overname versterkt de Stokvis Group haar expertise op het gebied van hybride aandrijfsystemen, elektrotechnische installaties en diensten. Dat geldt in het bijzonder voor ADS van STIGT, een dochteronderneming van de Stokvis Group. Samen bieden de zusterbedrijven een compleet aanbod met mechanische en elektrische systemen. Meestal gaat het om aandrijf-, bedienings- en controlesystemen voor de maritieme sector of industrie.
Met ELSTO Drives & Controls, STOLK Services, EMCÉ Winches, ADS van STIGT en nu Verhoef EMC heeft de Stokvis Group een sterkere marktpositie voor bedrijven in de industrie, scheepvaart en offshore. Met de nieuwe aanwinst kan een nog bredere groep bedrijven worden voorzien van aandrijvingen, elektrische systemen en bijbehorende services. Vooral plaatsen als Gorinchem, Werkendam en Sliedrecht kennen veel activiteiten op het gebied van scheepsbouw, onderhoud en baggerwerk.
Verhoef EMC
Verhoef (opgericht in 1954 en gevestigd in Sliedrecht) is in 2017 samengegaan met Europe Marine Controls. Gericht op de markten maritiem, utiliteit en industrie kan Verhoef EMC voor zowel nieuwbouw als refits installaties compleet ontwerpen, produceren, installeren of renoveren. Kernactiviteiten zijn elektrische systeemintegratie, paneelbouw en aandrijftechniek.
De buitendienst is wereldwijd actief voor service, onderhoud, reparatie, supervisie en renovatiewerkzaamheden. Ervaren en hoog opgeleid personeel staat ook bij storingen klaar. Met keuringen en inspecties wordt de kwaliteit van installaties gewaarborgd.
Momenteel telt Verhoef EMC ongeveer vijftig medewerkers en is met name werkzaam in de kleine en middelgrote scheepvaart. Sinds 1 juli is Edwin Naaktgeboren in dienst als General Manager.
Eerste gezamenlijk project
De eerste samenwerking met inmiddels zusterbedrijf ADS van STIGT ontstond in 2019 voor de Nora B, een hybride sleepboot gebouwd bij Neptune Marine in Aalst. Verhoef EMC had de taak om de bekabeling en motobesturing te plaatsen, inbedrijf te stellen en te testen.
Aandrijfspecialist ADS van STIGT leverde twee ZF keerkoppelingen met PTI (Power Take In) met hieraan gekoppeld twee 192 kW elektromotoren. Een hybride oplossing waarbij een dieselmotor wordt gecombineerd met een elektrische aandrijving. Verhoef EMC heeft het aandrijfsysteem geïntegreerd met het controlesysteem van het schip. Met deze configuratie kan de sleepboot met een minimaal brandstofverbruik varen op lage snelheid en in DP modus (Dynamische positionering). Het schip blijft dan op een bepaalde positie liggen bij uitvoering van stationaire werkzaamheden.
Synergie
Verhoef EMC biedt een breed assortiment aan elektrotechnisch georiënteerde producten en diensten op het gebied van aandrijftechniek. Daarbij kan gebruik worden gemaakt van aandrijf- en besturingssystemen van zusterbedrijven. Het maritieme programma van ADS van STIGT en het industriële programma van ELSTO Drives & Controls vullen elkaar goed aan. Beide bedrijven leveren speciale en mobiele aandrijvingen waaronder lieraandrijvingen van O&K (Orenstein & Koppel), een merk van Bonfiglioli sinds de overname in 2016.
Diensten en systemen van ELSTO Drives & Controls, ADS van STIGT en Verhoef EMC sluiten goed aan op de activiteiten van lierenbouwer EMCÉ Winches en onderhoudsspecialist STOLK Services, eveneens onderdeel van de Stokvis Group.
ADS van STIGT
Voortaan kunnen Verhoef EMC en ADS van STIGT mechanische en elektrische systemen uit één hand aan klanten aanbieden. Sinds de overname zijn al diverse opdrachten voor gezamenlijke projecten uitgevoerd. Vaak gaat het om hybride of volledig elektrische scheepsaandrijvingen voor de binnenvaart, kustvaart of sleepboten. ADS van STIGT levert de zogeheten staartstukken inclusief bedienings- en bewakingssysteem. Vervolgens regelt Verhoef EMC de bekabeling, overlastbeveiliging en elektronische aansturing. Bepaalde projectoplossingen worden vervolgens als modulair systeem op de markt aangeboden.
ELSTO Drives & Controls
Voor de industrie werkt Verhoef EMC nauw samen met het in Voorhout gevestigde ELSTO Drives & Controls, producent en leverancier van zowel standaard als klantspecifieke aandrijf- en besturingssystemen. Machinebesturingen en aandrijvingen kan Verhoef EMC integreren tot één werkend systeem. Voor zowel nieuwbouw als refits gaat het vaak om het ontwerpen, installeren en inbedrijfstellen van complete installaties, vaak in samenwerking met de (eind)klant.
EMCÉ Winches
Verhoef EMC werkt momenteel aan een eerste project met zusterbedrijf EMCÉ Winches, internationale fabrikant van zowel standaard als op maat gemaakte lieren, kaapstanders en haspels. Verhoef EMC heeft een ruime ervaring met het integreren en aansturen van liersystemen. De allereerste samenwerking draait om de productie van een speciale “Hose Reel”, een professionele slangenhaspel. Verhoef EMC is verantwoordelijk voor de bekabeling en de elektronische integratie van de haspel op het schip.
STOLK Services
Met zusteronderneming STOLK Services valt veel synergie te verwachten op het gebied van onderhoud, reparaties en renovaties. Waar STOLK Services veelal diensten verricht voor machinebouwers richt Verhoef EMC zich op de maritieme industrie. Het moderniseren, automatiseren en elektrificeren van bestaande machines en installaties staat hoog op de agenda.
Toekomstgericht
Verhoef EMC zal samen met de zusterbedrijven technische ontwikkelingen op de voet blijven volgen. Zo werkt ADS van STIGT aan de eerste opdrachten waarbij conditiebewaking van lagers, olie en tandwielkasten worden gevraagd. Hiermee worden de mogelijkheden die IoT (Internet-of-Things) biedt steeds meer in industriële toepassingen benut.
Automatisering wordt steeds belangrijker voor baggerschepen, werkschepen, hefeilanden, slepers, pontons, patrouille schepen, meetvaartuigen of bevoorradingsschepen. Ook bij de pleziervaart neemt de behoefte aan elektrificatie in rap tempo toe. Communicatie-, navigatie- en bedieningssystemen worden steeds belangrijker. De hoeveelheid PLC's, IPC's en HMI's aan boord zal alleen maar toenemen net als het aantal hybride en volledig elektrische aandrijfsystemen. Menselijke taken zullen steeds meer worden overgenomen en volledig geautomatiseerd varen is slechts een kwestie van tijd. Een uitdaging die Verhoef EMC en andere bedrijven uit de Stokvis Group graag aangaan.